Minicross ikke noen ekstremsport

Jeg selv har ikke noe forhold til hverken minicross, eller motocross. Med det så mener jeg, at dette er noe jeg aldri har prøvd selv.

Minicross ikke noen ekstremsport

Men jeg har vært publikum på motocross noen ganger, og jeg må innrømme at det ser ganske så heftig ut. Men det sies at man skader seg mer på en tråsykkel, enn det man gjør med motorsykler. I alle fall når det kommer til minicross og motocross, hvor verneutstyr alltid er i bruk. De som bryter sikkerhetsreglene, blir nektet å kjøre – enkelt og greit. Så det er ikke noen ekstrem sport, men som de sier selv – helt ufarlig er det naturlig nok ikke. Litt små velt og kollisjoner, er nesten ikke til å unngå. Men heldigvis, svært sjeldent skader noen seg alvorlig.

Raser fra seg på banen

Raser fra seg på banen

I følge forskning, så viser det seg at barn og ungdom som driver med motorsport – ofte blir bedre trafikanter når det senere kommer til moped og bil på veiene. De har allerede et godt grunnlag for å kunne føre noe med motor, og de har ikke behov for å teste ut grenser på veiene – det får de gjort på banen.

Personlig kjøre utstyr

Om man kaller det kjøre utstyr eller sikkerhetsutstyr, er ikke det mest viktige. Men det som er viktig er bruken av slikt utstyr, og ikke minst at det brukes riktig. Det hviler et ansvar hos kjørelder og foreldre, å lære barnet riktig bruk av slikt utstyr. Det er fritt valg av personlig kjøre utstyr, så lenge det tilfredsstiller sikkerhetskravene. Det er mange produsenter og forhandlere, så valget er fritt til hva man bruker.

Dette er kravene

  • Godkjent hjelm, rygg- og brystskjold (crossvest)
  • Støvler som beskytter legg og fot
  • Hansker
  • Langermet jakke i brannsikkert stoff

Dette anbefales

  • Ryggskinner, nyrebelte, knebeskyttere og albuebeskyttere.

Men det som anbefales for å dekke ovenstående utstyr, er å skaffe seg det som kalles for «Endurovest». I denne vesten, er alt av støtte og beskyttelse – sydd inn i plagget. Mye enklere i bruk, og i tillegg mer behagelig å bruke.

Kjørebriller på hjelmen er også en fordel, det spruter ofte en del opp fra sykkelen foran deg. Dette er i beste fall ubehagelig, men kan også skade øyet.

Kjørestøvler

Det er en del som slurver med valg av støvler, det er fort gjort å tenke at dette ikke er så viktig. Men skikkelige støvler er langt viktigere, enn det man kanskje tror. Om man skulle få sykkelen over seg ved et velt, vil gode støvler beskytter ankler og ben – langt bedre enn de billigste modellene.

I tillegg til at dyrere støvler gir deg bedre beskyttelse, vil de også oppleves mer behagelig å kjøre med. Billige støvler har ofte en mykere såle, dette er i lengden slitsomt og lite behagelig når man kjører.

 

Koster litt å komme i gang

Som så mange andre idretter og hobbyer, koster det litt å komme i gang. Men det avhenger jo ikke minst av type sykkel man velger, det finnes mange fine sykler på bruktmarkedet. Her kan man spare mye penger, og det kan jo kanskje være greit å starte med en rimeligere sykkel uansett. Men husk å ikke spare penger på sikkerhet.

Comments are closed.